Enzo Ferrari

Dlaczego Enzo Ferrari zaczął produkować auta?

„Rozejrzałem się dookoła i nie mogłem znaleźć dla siebie samochodu, o którym marzyłem. Dlatego podjąłem decyzję, że zbuduję go sam”

A w młodości wcale nie myślał o tym by produkować samochody. W 1920 roku został kierowcą fabrycznym Alfa Romeo a w 1929 roku założył własny zespół wyścigowy Scuderia Ferrari. Jego kierowcy jeździli głownie Alfa Romeo. W roku 1938 dyrekcja Alfy zaproponowała mu objęcie kierownictwa fabrycznego działu sportu na co przystał, rezygnując z szefowania zespołowi. Niestety w 1940 roku produkcję w fabryce przestawiono na militarną i Ferrari został bez pracy, na dodatek z umową w kieszeni, która zawierała klauzulę zakazującą mu przez cztery lata udziału w sportach samochodowych. Przekształcił więc swoją Scuderię w małą fabryczkę produkującą narzędzia oraz części do samolotów. Nosiła ona nazwę Auto Avio Costruzioni Ferrari. A przy okazji zaczęła produkować również sportowe samochody.

Konstruktorami tych nowych samochodów byli dawni inżynierowie Alfy Romeo Alberto Massimino i Vittorio Bellentani a także  współpracownik Scuderia Ferrari Enrico Nardi. Trwała jednak wojna i w tych ciężkich czasach trzeba było korzystać z tego, co było pod ręką, więc Auto Avio Costruzioni Tipo 815 (z przyczyn prawnych nie użyto nazwy Ferrari) miał silnik spokrewniony z jednostką napędową Fiata 508. Ten model dostarczył również skrzynię biegów i zawieszenie kół. Udało się wystawić dwa egzemplarze Tipo 815 (w 1940 r.) w wyścigach w Grand Prix Brescii, niestety obydwa odpadły z powodu defektów technicznych.

I takie właśnie były początki koncernu spod znaku czarnego rumaka. I choć w roku 1969 większościowym właścicielem fabryki Ferrari stał się koncern Fiat, Enzo Ferrari aż do śmierci w 1988 roku miał wpływ na jej funkcjonowanie, a w zespole wyścigowym sprawował wręcz rządy dyktatorskie.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *